morfaC
Om Morfa-C
Man lager grammatikkoppgaver, hvor elevene får et spørsmål/svar eller setnig/kommentar med et åpent felt. De får oppgitt et lemma (ord i grunnform) og de skal skrive riktig form at dette. Lemmaet kommer fra et semantiske sett, og slik vil datamaskinen generere mange ulike oppgaver ut av en mal. Ved å bruke variabler for noen av de andre ordene i setningene, vil antall forskjellige oppgaver bli mye større. +kongr betyr at ordet skal kongruere da f.eks. FAMILY kan være både entall og flertall.
Eksempler:
- Gusnie HUMAN-adj PROFESSION årroeminie? PROFESSION årroeminie ..... (PLACE inessiv).
- Gåabph PROFESSION MOVEMENT-verb+kongr? PROFESSION ..... (PLACE illativ) MOVEMENT-verb+kongr.
- Maam FAMILY jovkedh+kongr? FAMILY ..... (DRINK akkusativ) jovkedh+kongr .
- Maam PEOPLE daen biejjien darjodh+kongr? Daen biejjien PEOPLE ..... (ACTIVITY-verb prs).
- Maam PEOPLE jåktan darjodh+pret+kongr? Jåktan PEOPLE ..... (ACTIVITY-verb prt).
- Giese PRON TOY-akk vedtedh+kongr? PRON TOY-akk ..... (FAMILY illativ) vedtedh+kongr .
Man kan variere mer ved å ha flere variabler:
Maam HUMAN-adj FAMILY jåvka? FAMILY ..... (DRINK akkusativ) jåvka .
XML-format:
Lene overfører oppgavene til xml-format, f.eks.
<q id="nill1sg"> <qtype>N-ILL</qtype> <question> <text>Giese SUBJ OBJ MAINV</text> <element id="SUBJ"> <grammar pos="Pron"/> </element> <element id="MAINV"> <grammar tag="V+Ind+Tense+Person-Number"/> <id>vedtedh</id> </element> <element id="OBJ"> <sem class="TOY"/> </element> </question> <answer> <text>SUBJ OBJ MAINV N-ILL</text> <element game='morfa' id="N-ILL" task="yes"> <grammar tag="N+Sg+Ill"/> <sem class="FAMILY"/> </element> </answer> </q>
Semantiske sett for Morfa-C
Disse settene er brukt i nordsamisk MorfaC - se i ped/xml/questions_....
- Eks. Maam PAIR-guaktah byöpmedigan?