morfaC
Om Morfa-C
Man lager grammatikkoppgaver, hvor elevene får et spørsmål/svar eller setnig/kommentar med et åpent felt. De får oppgitt et lemma (ord i grunnform) og de skal skrive riktig form at dette. Lemmaet kommer fra et semantiske sett, og slik vil datamaskinen generere mange ulike oppgaver ut av en mal. Ved å bruke variabler for noen av de andre ordene i setningene, vil antall forskjellige oppgaver bli mye større. +kongr betyr at ordet skal kongruere da f.eks. FAMILY kan være både entall og flertall.
Eksempler:
- Gusnie HUMAN-adj PROFESSION årroeminie? PROFESSION årroeminie ..... (PLACE inessiv).
- Gåabph PROFESSION MOVEMENT-verb+kongr? PROFESSION ..... (PLACE illativ) MOVEMENT-verb+kongr.
- Maam FAMILY jovkedh+kongr? FAMILY ..... (DRINK akkusativ) jovkedh+kongr .
- Maam PEOPLE daen biejjien darjodh+kongr? Daen biejjien PEOPLE ..... (ACTIVITY-verb prs).
- Maam PEOPLE jåktan darjodh+pret+kongr? Jåktan PEOPLE ..... (ACTIVITY-verb prt).
- Giese PRON TOY-akk vedtedh+kongr? PRON TOY-akk ..... (FAMILY illativ) vedtedh+kongr .
Man kan variere mer ved å ha flere variabler:
Maam HUMAN-adj FAMILY jåvka? FAMILY ..... (DRINK akkusativ) jåvka .
XML-format:
Lene overfører oppgavene til xml-format, f.eks.
<q id="nill1sg">
<qtype>N-ILL</qtype>
<question>
<text>Giese SUBJ OBJ MAINV</text>
<element id="SUBJ">
<grammar pos="Pron"/>
</element>
<element id="MAINV">
<grammar tag="V+Ind+Tense+Person-Number"/>
<id>vedtedh</id>
</element>
<element id="OBJ">
<sem class="TOY"/>
</element>
</question>
<answer>
<text>SUBJ OBJ MAINV N-ILL</text>
<element game='morfa' id="N-ILL" task="yes">
<grammar tag="N+Sg+Ill"/>
<sem class="FAMILY"/>
</element>
</answer>
</q>
Semantiske sett for Morfa-C
Disse settene er brukt i nordsamisk MorfaC - se i ped/xml/questions_....
- Eks. Maam PAIR-guaktah byöpmedigan?

