datainnsamling
Plan for innsamling under kurs
- vi ønsker både å evaluere kurset som helhet og læringsutbytte av bruk av Oahpa til enkeltemner
- vi må formulere måloppnåelse, så vi har noe å måle opp mot
- dette blir en lineær analyse, dvs. før og etter
- vi kan få til en triangulert analyse
- skår på test
- elevens egen vurdering
- vår observasjon i eleven Oahpa
- skår på test
- For å undersøke læringseffekten, kan sammenlikne testing i temaer med Oahpa, med temaer uten Oahpa
- Vi kan også bruke de obligatoriske skriftlige arbeidene
Spørreskjema ved kursstart
-
Forslag
- forkunnskaper:
- Har du fulgt samiskundervisning tidligere?
- Nei. Litt samisk på skolen. Har gått et kveldskurs. Har flere kurs. Har studert samisk ved høgskole universitet. (evt åpent svar?)
- Nei. Litt samisk på skolen. Har gått et kveldskurs. Har flere kurs. Har studert samisk ved høgskole universitet. (evt åpent svar?)
- Kan du noe samisk fra før?
- Ikke ett ord, Noen få ord, Forstår en god del, Forstår litt og kan prate bittelitt, Forstår mye og kan prate litt. Forstår mye og kan prate mye.
- Ikke ett ord, Noen få ord, Forstår en god del, Forstår litt og kan prate bittelitt, Forstår mye og kan prate litt. Forstår mye og kan prate mye.
- Uansett hva du har svart på forrige spørsmål, vil vi at du skal svare på disse oppgavene:
- Hva betyr nieida, beana, áhkku, guolli, mannat, giitu, borrat, nohkkat (eksempler)
- Oversett disse setningene, eller deler av dem, til norsk: "Mun manan ruoktot!" "Mannabehtet go dál juo?" "Maid don borret?" "In ipmir maidege."
- Kryss av for riktig oversetting av ordene (noe slikt med flere svaralternativer for å unngå fifty/fifty-effekten):
- Hva betyr nieida, beana, áhkku, guolli, mannat, giitu, borrat, nohkkat (eksempler)
- Har du fulgt samiskundervisning tidligere?
- Ambisjoner og forventninger
- Hvorfor vil du lære samisk?
- Hvilke planer har du for å lære samisk etter dette kurset?
- Har ikke planlagt å lære mer. Jeg vil ta flere kurs. Jeg vil ikke ta flere kurs, men håper på å lære mer på andre måter.
- Har ikke planlagt å lære mer. Jeg vil ta flere kurs. Jeg vil ikke ta flere kurs, men håper på å lære mer på andre måter.
- forventninger til kurset
- Hva ønsker du å lære på dette kurset?
- Hvorfor vil du lære samisk?
Testemner som dekker flere typer læring
- ordforråd for et tema (for å teste Leksa)
- verbbøyning (presens?) (pugging)
- personlige pronomener (forståelse av et komplekst system)
- nominativ vs. akkusativ (dette forutsetter at vi har MorfaC og Cealkka oppgaver for dette) (forståelse av syntaks)
Test før testemne
- kunnskapstest
Test etter testemneundervining
- kunnskapstest
- studentens vurdering av arbeidsmåter, verktøy og måloppnåelse
- huske å spørre hvorfor
Ved kursslutt
- studentens egen vurdering (spørreskjema)
- tekstskrivingsoppgave (dvs. siste skriftlige oppgave på kurset)
- eksamensresultater
Innsamling av data fra Oahpa-loggen
- Kan disse knyttes til hver enkelt kurselev eller
- Evt vurdere kurset som gruppe
Spørsmål og evaluering våren 2011 (BÁ)
- Er du nettstudent?
- Læringssti:
- Har du fulgt læringsstien for SAM-1030 regelmessig?
- Syns du at det var enkelt å finne fram i læringsstien?
- Var det noe du savnet i læringsstien?
- Har du fulgt læringsstien for SAM-1030 regelmessig?
- Nettressurser:
- Har du brukt nettgrammatikken?
- Har du brukt nettordboka?
- Har du brukt Oahpa! til øvelser/repetisjon?
- Har du hørt på lydfilene?
- Hvorfor har du ikke brukt nettressursene?
- Har du brukt nettgrammatikken?
- Oppfølging:
- Synes du kurset hadde tilstrekkelig med innleveringer?
- Var du tilfreds med tilbakemeldingene du fikk på innleveringene dine?
- Hva slags tilbakemeldinger ønsker du å få?
- Synes du at du har fått god oppfølging gjennom nettet?
- Hva mener du kan gjøres for å bedre oppfølgingen?
- Synes du kurset hadde tilstrekkelig med innleveringer?
- Har du andre kommentarer til kurset?
Spørsmål fra didaktisk oppgave 2005 (Lene)
- Læringsutbytte av språklaboratoriet
- Hensikten med en del av øvelsene i språklaboratoriet var å trene opp evnen til å lytte og forstå samisk - ikke minst å tørre å lytte fordi om man ikke forstår hvert ord. I hvilken grad har øvelsene vært nyttige for deg?
- Hensikten med en del av øvelsene i språklaboratoriet var å trene opp evnen til å lytte og forstå samisk - ikke minst å tørre å lytte fordi om man ikke forstår hvert ord. I hvilken grad har øvelsene vært nyttige for deg?
- Forstå læreren
- Jeg har brukt en del samisk når jeg har undervist. Hva synes du om det? Har det vært nyttig? Burde jeg brukt mer eller mindre?