morfaC

Om Morfa-C

Man lager grammatikkoppgaver, hvor elevene får et spørsmål/svar eller setning/kommentar med et åpent felt. De får oppgitt et lemma (ord i grunnform) og de skal skrive riktig form at dette. Lemmaet kommer fra et semantiske sett, og slik vil datamaskinen generere mange ulike oppgaver ut av en mal. Ved å bruke variabler for noen av de andre ordene i setningene, vil antall forskjellige oppgaver bli mye større. +kongr betyr at ordet skal kongruere da f.eks. FAMILY kan være både entall og flertall.

Eksempel

Maid HUMAN-adj FAMILY oastit+kongr? FAMILY ..... (DRINK akkusativ) oastit+kongr.

XML-format - i ped/sme/meta/

Oppgavene i xml-format, f.eks.

  <q id="nill1sg">                 <= unik id, den kan være hvordan som helst
    <qtype>N-ILL</qtype>           <= oppgavetype. Menyvalg gjøres ut fra denne.
    <qtype>N-MIX</qtype>           <= det kan være flere menyvalg
    <question>                         
      <text>Geasa SUBJ OBJ MAINV</text> 
      <element id="SUBJ">          <= grammardefault: SUBJ er Nom
    <grammar pos="Pron"/>          <= kan være Sg og Pl. Kan spesifiseres: Pron+Pers+Sg
      </element>
      <element id="MAINV">         <= grammardefault: MAINV kongruerer med SUBJ
    <grammar tag="V+Ind+Tense+Person-Number"/>  <= Tense og Person-Number er variabler
     <id>oastit</id>               <= man kan bruke id istedenfor semantisk sett
      </element>
      <element id="OBJ">           <= grammardefault: OBJ er Acc
    <sem class="TOY"/>             <= TOY er semantisk sett
      </element>
    </question>
    <answer> 
      <text>SUBJ OBJ MAINV N-ILL</text>  <== SUBJ for å få svaret til å kongruere med spørsmål
      <element game='morfa' id="N-ILL" task="yes">  <= slik defineres hva som er oppgave
    <grammar tag="N+Sg+Ill"/>                       <= fasit
    <sem class="FAMILY"/>
      </element>
    </answer>
  </q>
<text>Mu THING lea PRED . Makkár du THING lea</text>  <= Alltid mellomrom mellom variabel og punktum.

meta/grammar_defaults.xml

Hvis man ønsker et annet verb i svaret enn i spørsmålet, kan man legge til <agreement id="MAINV"/>

Hvis man ønsker å bruke en annen variabel i svaret, kan man skrive content="MAINV" i element.

Ved å bruke variabel istedenfor å hardkode ordform i spørsmål/svar, kan man få dialektvariasjon. F.eks. muitalit+V+Ind+Prs+Pl1 vil gi muitalit for GG og muitalat for KJ.

Oversikt over oppgavetyper er i dette dokumentet

Vasta er som MorfaC, men bare question.

Semantiske sett for Morfa-C og Vasta

Disse settene er brukt i nordsamisk MorfaC, men man kan lage nye sett adhoc med prefiks m.

  • 8 ABSTRACT
  • 7 ANIMAL_DOM
  • 3 ANIMAL_WILD
  • 3 ARRANGEMENT
  • 3 ARRANGEMENT_PL
  • 5 BUILDING
  • 10 CLOTHING
  • 6 CLOTHING_A
  • 5 CLOTHING_PL
  • 3 CONTAINER
  • 2 EDUCATION
  • 28 FAMILY
  • 1 FOOD_GROCERY
  • 1 FURNITURE
  • 1 HANDICRAFTS_PL
  • 73 HUMAN
  • 1 INSTRUMENT
  • 8 ISSUE_A
  • 3 MYTH
  • 1 MYTH_HUM
  • 11 OBJECT
  • 4 PROFESSION
  • 2 SLIDETOOL
  • 3 TEXT
  • 1 THING
  • 2 TIME_POINT_ESS
  • 7 TIME_POINT_GEN
  • 7 TIME_POINT_GEN_PL
  • 1 TIME_SEASON
  • 6 VEHICLE
  • 30 mACTIVITY
  • 27 mCARD_SMALL
  • 6 mCOLL
  • 1 mCOLL_DU
  • 1 mCOLL_NOT_DU
  • 4 mCOMV
  • 2 mDILLI_ESS
  • 2 mHUM_A
  • 3 mORD
  • 3 mORD_SMALL
  • 5 mPAIR
  • 12 mPLACENAME